МП “Бизнес психология и социология”
Катедра „Икономическа социология” предлага в професионално направление “Икономика” магистърска програма “Бизнес психология и социология”.
ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО
Магистърската програма “Бизнес психология и социология” е иновативен образователен продукт, разработен въз основа на интердисциплинарното взаимодействие между научните специалности икономическа социология и икономическа психология. Икономическата социология предлага нов подход към анализа на икономическите явления и изследва тяхната обществената обусловеност и последици, ролята на икономическите институции в обществото, влиянието на организациите и социалните мрежи върху икономическия живот. Икономическата психология изучава психологическите механизми на икономическо поведение и вземането на икономически решения, ролята на социалните общности в икономиката, груповите взаимодействия в икономическите организации и др.
Обучението в магистърската програма “Бизнес психология и социология” осигурява на студентите-магистри специализирани знания от сферата на бизнес психологията и социологията посредством съвременно обучение на специалисти с широк интердисциплинарен профил, с капацитет за гъвкава адаптация към нуждите на трудовия пазар, притежаващи знания и умения за изследване, анализ и оценка на сложни взаимосвързани социални, икономически и психически явления.
Целите на обучението са:
- Формиране на специалисти с много добри теоретични, аналитични и методически знания в интердисциплинарното поле на социологията, психологията и икономиката.
- Изграждане на практически умения у студентите за управление на социалните отношения и човешките ресурси в сферата на бизнеса и в икономическите организации.
- Усвояване на методология за изследването на съвременните общества и техните икономически системи, включително разработване, прилагане и оценка на социални и икономически политики, програми и проекти на европейско, национално и корпоративно равнище.
СЪДЪРЖАНИЕ НА ОБУЧЕНИЕТО
Учебният план на специалност “Бизнес психология и социология” (два семестъра) включва задължителни и избираеми дисциплини. Предлаганите задължителни дисциплини обхващат
теоретичната рамка на основните социални науки и въвеждат в научните принципи на модерната приложна област на познанието по бизнес психология и социология. През първия семестър се предлагат задължителните курсове „Психология на бизнеса”, „Психологическо бизнес консултиране”, „Общество и криза” и „Бизнес и престъпност”, а през втория те се допълват от дисциплините „Психологическа промяна: съвременни теории”, „Професионален подбор и личностна селекция” и „Управление на европейски проекти” като факултативна дисциплина.
Специалност “Бизнес психология и социология” предлага два основни тематични профила: първо, съчетаване на науката за човешкото поведение с пазара на труда за ефективно управление на социалните отношения и човешките ресурси в сферата на бизнеса и в икономическите организации; второ, теоретически и методологически проблеми на изследването на съвременните общества и техните икономически системи.
Студентите магистри се подготвят чрез следните избираеми дисциплини в двата тематични профила
(Бизнес психология и Бизнес социология):
- През първи семестър се предлагат дисциплините „Съвременно рисково общество и бизнес” и „Индустриални отношения и социален диалог”.
- През втория семестър на студентите се предлагат курсовете „Е-бизнес мрежи и виртуални общности” и „Евристика и иновативно мислене”.
ЗНАНИЯ, УМЕНИЯ И ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ
В двата тематични профила на магистърската програма “Бизнес психология и социология” студентите имат възможност да придобият следните знания и умения:
Знания (теоретични и фактологически)
- Задълбочени теоретични знания за съвременните обществени и икономически институции техните трансформации в условията на глобализация и остри социални, икономически и политически кризи.
- Познание на достиженията на когнитивната психология при избиране на алтернативи и стратегии за вземане на решения и постигане на съгласие.
- Знания за разработване, реализация и управление на проекти в различни области на обществения и икономическия живот на европейско, национално и корпоративно равнище.
- Формиране на специфични знания в областта на социологическите и психологическите изследвания.
Умения (познавателни и практически)
- Умения за управление на хора, групи, организации от гледна точка на социалната им ефективност и стратегическото използване на човешкия им ресурс с помощта на ефективни методи за индивидуален и групов растеж.
- Практически умения за работа с хора при посрещане на комуникативни проблеми в организациите.
- Критично и дискурсивно мислене по въпроси на корпоративната култура и организационната етика.
- Умения за разработване, реализация и управление на проекти в различни области на обществения и икономическия живот на европейско, национално и корпоративно равнище.
- Формиране на специфични умения в областта на социологическите, икономическите и психологическите изследвания.
- Анализ на е-бизнес мрежи и отношения, институционални форми и методи за водене на социален диалог.
Професионални компетентности
Завършилите обучението по магистърската програма “Бизнес психология и социология” ще придобият
ключови професионални компетентности и ще бъдат в състояние:
- да се ориентират в съвременното състояние на обществените науки (социология, психология, управление и др.)
- да използват надежден методологически инструментариум за изследване на модерните общества и техните икономически системи.
- да използват аналитични модели за разбиране на съвременните глобални явления и кризисни състояния на обществото;
- да дефинират проблемите на съвременното българско общество и бизнес, както и да вземат компетентно участие в тяхното разрешаване;
- да анализират чрез придобитите социалнопсихологически знания възможностите за ефективно лидерско управление в сложни организации;
- да разработват и прилагат инструменти за психологически измервания в бизнеса;
- да извършват самостоятелно психологическо бизнес консултиране;
- да работят в екип, да могат да сътрудничат с представители на други специалности и да вземат рационални, аналитични, гъвкави и социално приемливи управленски решения;
- да разработват, прилагат и оценяват политики, програми и проекти.
Магистърската програма формира и компетентности в съответствие с Националната квалификационна рамка на Република България* - самостоятелност и отговорност, ключови компетентности за учене (включително учене през целия живот**), комуникативни и социални компетентности, професионални компетентности.
* Националната квалификационна рамка на Република България (РМС № 96/02.02.2012) дефинира знанията, уменията и компетенциите, които се изискват като резултат от обучението в съответните образователно-квалификационни степени във висшето образование.
** Европейската референтна рамка на Ключовите компетентности за учене през целия живот
(Официален вестник на Европейския съюз C 189/7 4.6.2018 г.)
ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО
Завършилите специалност “Бизнес психология и социология” в ОКС “Магистър” имат възможност за успешна професионална реализация като:
- аналитични специалисти, подготвящи и вземащи управленски решения в институциите на държавната власт (централна и местна);
- експерти и консултанти по широк кръг от въпроси по отношение на кариерното развитие и организационната промяна;
- преподаватели и изследователи в университети, научни институти, изследователски организации;
- експерти, изследователи и анализатори в корпорации, агенции за маркетингови, рекламни, социални и политически изследвания, анализи и прогнози;
- консултанти и медиатори при решаване на социални, индустриални, професионални и други видове обществени конфликти.
- експерти и анализатори в политически партии, синдикати, работодателски съюзи, неправителствени организации и сдружения с идеална цел;
- координатори, експерти и анализатори на социални програми и проекти в различни международни и национални организации и институции;
- съветници и сътрудници на държавници, политици и бизнесмени в областта на управлението на социални и икономически процеси;
- специалисти-консултанти в държавни институции, частни фирми и организации (бюра по труда, служби за социални подпомагане, осигурителни и застрахователни дружества и др.).
Завършилите специалност “Бизнес психология и социология” в ОКС “Магистър” имат възможност за продължаване на обучението си в ОНС “Доктор”.
Квалификационната характеристика е приета на КС на катедра "ИКОНОМИЧЕСКА СОЦИОЛОГИЯ" от 5.5.2022 г. с протокол № 287 и от факултетен съвет на факултет "Общоикономически факултет"
Повече информация за кандидатстването в програмата на http://magistri.unwe.bg/