УКАЗАНИЯ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРЕДДИПЛОМЕН СТАЖ ЗА СТУДЕНТИТЕ ОТ ОКС БАКАЛАВЪР, СПЕЦИАЛНОСТ “БИЗНЕС ЛОГИСТИКА”
Преддипломният стаж, от една страна, има за цел да затвърди теоретичните знания на студентите, получени по време на обучението си в специалност „Бизнес логистика“, и да разкрие приложението на теоретичните концепции и постановки на логистиката в реална фирмена среда, а от друга, допринася за придобиването на адекватна на тенденциите практическа подготовка на студентите и подпомага разбирането на изучаваната на теория материя. Освен това, преддипломният стаж предоставя възможност студентите професионално да се реализират и развиват в изучаваната област.
Преддипломният стаж е задължителна част от обучението на студентите в съответствие със Закона за висшето образование. Съгласно учебния план, по който се осъществява обучението на студентите в ОКС „бакалавър“ от специалност „Бизнес логистика“, преддипломният стаж се провежда през последната година на обучение – VII/VIII семестър. Като задължителен елемент на учебния план стажът се оценява. Получената оценка и придобитите кредити се вписват в дипломата за завършена бакалавърска степен по специалност „Бизнес логистика“. Продължителността на преддипломния стаж съгласно учебния план е 120 учебни часа или общо 90 работни часа.
Студентите сами осигуряват фирмите на основата на поставените задачи за провеждането на стажове. На този етап е важно изборът на фирмата да бъде консултиран с ръководителя на преддипломния стаж с цел да бъде намерен подходящ обект за провеждане на преддипломния стаж. Когато студентът среща трудности при намирането на обект за провеждане на преддипломния стаж, той следва да се обърне за съдействие към ръководителя на преддипломния стаж (гл. ас. д-р Стиляна Микова) и/или ръководителя на катедра „Логистика и вериги на доставките“. Препоръчително е избраните фирми да осъществяват дейност, която разкрива възможности за приложение на логистичния подход в управлението на материалните и свързаните с тях потоци /производствена, търговска, логистична дейност/.
Преддипломният стаж се ръководи от научен ръководител от катедрата (ръководителя на преддипломния стаж) и ментор от страна на фирмата. Научният ръководител може да определи индивидуалните задачи на студента, които са свързани със спецификата на дейността на фирмата и които същевременно съответстват на обучението. Менторът от фирмата оперативно ръководи и подпомага студента при проучване на съответните въпроси.
Отговорност на студента е да контактува с ръководителя на преддипломния стаж и да се консултира с него във връзка със задачите, които следва да изпълни по време на стажа, а така също и във връзка с избора на подходяща за провеждането й фирма, анализа и синтезирането на резултатите от него.
При започването на преддипломния стаж студентът следва да намери лице от фирмата, което да бъде ментор на практиката му, което да го запознае с основните детайли на извършваната дейност, специфичните особености, свързани с конкретната фирма и да следи за изпълняваните от студента ежедневни задачи. В процеса на провеждане на стажа студентът събира информация, данни за дейността на фирмата, прави необходимите проучвания, които в следващия етап ще му послужат за изготвяне на отчета. След приключване на стажа студентът следва да обработи събраната информация и да изготви отчет за резултатите от изпълнението на поставените му от ръководителя на стажа задачи. Отчетът заедно с издадена служебна бележка /издадено удостоверение от фирмата, удостоверяващи фактите за проведения преддипломен стаж (вж. приложения образец), се предават на ръководителя на стажа в деня на защитата. Провежда се защита на базата на представения отчет и допълнително зададени въпроси от страна на преподавателя, който ръководи преддипломния стаж. Защитата се състои в кратко експозе на резултатите от проведения стаж. В него се дефинира предметът на дейност на фирмата, организацията на логистичния процес, разкритите от студента проблемни области/ слабости, както и препоръките отправени към фирменото ръководство. Ръководителят на стажа задава допълнителни и уточняващи въпроси. Защитата се провежда в края на семестъра на предварително определени от ръководителя на преддипломния стаж дати или по време на редовната/поправителната изпитна сесия, оповестени в секция „разписание“ на сайта на УНСС.
Отчитане и защита на стажа:
- Писмен отчет за проведения преддипломен стаж;
- Служебна бележка/удостоверение на фирмена бланка (ако има такава) с изходящ номер, дата, печат и подпис, съдържаща всички данни на студента, период и място на провеждане на стажа.
___________________________________________________________________________
Крайната оценка (КО) е двукомпонентна и се формира, както следва:
КО = 0,5 x Оценка отчет + 0,5 x Оценка защита.
___________________________________________________________________________
Оценката се формира на основата на изготвения отчет и проведената защита. Оценката е средна аритметична оценка на оценките на двата компонента (отчет и защита). При това, особено значение имат способностите на студента да се справя със задачите от реалната стопанска практика, да събира и анализира информация, да защити изводите, които е направил във връзка с проведения стаж. Ценността на тази форма на обучение е безспорна и се определя от процесите, които протичат в реалния стопански живот. Динамиката на развитието на техниката и технологиите, бързата промяна на околната среда налагат в самия образователен процес да бъде развита способността за адаптация на младите специалисти, която ще има съществено значение за бъдещото им развитие. Възможността за прилагане на знанията, получени в учебните занятия, адаптирането им към действителните условия и проверката на степента на познаване на теоретичната материя трябва да бъдат в основата на оценката на студента по време на неговото обучение. Важно значение има възможността за сравнение и анализ на теоретичните модели с тези, които действат в практиката.
Основни задачи при провеждането на стажа
- Запознаване с предмета на дейност на фирмата и организационно-управленската й структура.
- Идентифициране на отрасъла, в който фирмата осъществява своята дейност.
- Описание, картографиране и анализ на протичащите входящи/вътрешни/изходящи и обратни материални потоци и свързаните с тях други потоци.
- Представяне на спецификата на логистиката в избрания обект – определяне на типа логистика, която преобладава (входяща, изходяща или балансирана входящо-изходяща логистика).
- Определяне на типа на производствения процес.
- Представяне на логистичните характеристики на продуктите – теглова, стойностна концентрация, рискови характеристики и степен на заменяемост.
- Определяне на особеностите на входящия, вътрешния и изходящия материален поток – ритмичност, честота на протичане на потока.
- Описание на протичащия документооборот. Ако имат отношение към изследваните процеси, като приложение към отчета се представят и образци на документи – заявки за доставка, план-графици за транспорта, складови разписки, стокови разписки и др.
- Проучване на функционалните връзки между звената, участващи в управлението на материалните потоци /входящи, вътрешни, изходящи/ и онагледяването им посредством логически блок-схеми и диаграми.
- Идентифициране на основните доставчици, регламентите за техния избор, оценка, технология и процедури за подаване на поръчки.
- Идентифициране на основните вътрешни клиенти и организацията на движението на потока от незавършено производство и готови продукти.
- Определяне на основните клиенти и наличието на система от показатели за тяхната оценка.
- Представяне на процедурите за обслужване на клиентите и на прилаганите стандарти за обслужване на клиентите, ако има такива.
- Идентифициране на използваните видове транспорт. Оценка на използвания вид транспорт, наличието и структурата на автопарка.
- Характеристика на използваните дистрибуционни канали и наличието на посредници.
- Идентифициране и оценка на прилаганата стратегия за управление на запасите.
- Определяне на основните съображения, свързани с избора на териториално разположение на постоянните съоръжения. Приложени ли са някои от познатите ни методи?
- Изследват ли се логистичните разходи? Ако да, за кои от тях се поддържат бази данни?
- Наличие на практики, свързани с логистичен аутсорсинг.
- Наличие на складови съоръжения, тип (покрити, закрити, специализирани, универсални складове и т.н.). Обща характеристика на капацитета на складовите съоръжения и тяхното оборудване.
- Идентифициране на използваните опаковки и технологията за етикетиране.
- Проучване на информационната система – функционални възможности и оценка на степента на нейната адекватност спрямо организацията на логистичните процеси.
- Наличие/ отсъствие на практики по обратна логистика и управление на обратния материален поток.
- Степен на прилагане на устойчиви логистични решения – зелени складове, употреба на опаковки от рециклирана хартия, употребата на алтернативни горива в транспорта, използването на екологично чисти горива за технологични нужди, др.
- Пропуски в регламентирането на логистичните процеси, в т.ч. по отношение на: приемането и предаването на получените суровини и материали за производството; съхранението на незавършено производство; приемането на склад, съхранението и предаването на готова продукция; регулирани производствени процеси, в т.ч. по отношение на операционната (технологична) ефективност и осигуряване и контрол на качеството; поява на тесни места в технологичния поток (като резултат от недостатъчно добро нормиране и планиране на операциите).
- Методики и инструкции за осъществяване на технологичната подготовка на производството и производствена програма; оперативни производствени инструкции, в т.ч.: определяне на технологията и подготовка на технологичната документация; тестване на технологията и настройка на машините и съоръженията; определяне на специфични указания по отношение на технологията на производство и настройката на машините и съоръженията.
- Изготвяне на производствена програма, в т.ч.: оптимизация по срокове, изделия, технологични пътища и настройка на машини и съоръжения; създаване на документация с производствен и организационен характер (разпределение на операции по работни места, графици за пренастройка на машини и съоръжения, технологични графици, както и кой, кога, къде, към какво да се отнася с повишено внимание).
- Възможни проблеми и пропуски в: процедура по създаване на технологични схеми; процедури по разпределението на операциите по работни места и изпълнителите по работни места; процедура по документация за оптимизация на производствената програма; документация съдържаща производствени графици.
- Организация на поддръжка на машини и съоръжения: технически карти придружаващи машините и документи за състоянието на машинния парк и съоръженията (техническа документация за настройките, ремонтите и остатъчния ресурс на машините); документи регистриращи и отчитащи извършената работа по поддръжка; графици за профилактика и почистване на машините и съоръженията, планове за ремонт; аварийни актове и спецификация и отчет на вложени резервни части; система за отчитане на извършената работа и система за отчитане на персоналния принос на всеки от техническия персонал.
- Възможни проблеми и пропуски в съществуващи или липсващи: процедури по установяване на качеството; процедури по разрешаване на конфликти, възникващи по отношение на технологията; процедури, регламентиращи разпоредителските функции, както и по отношение на осигуряване на контрол на качеството – възникване на спорове и конфликти относно качеството на отделните изделия; “Система за осигуряване на качеството” със съответните процедури.
- Документи, регистриращи производствени резултати (работни карти за отчитане на извършената работа) за всяко работно място в потока на производството.
В заключение студентите представят няколко препоръки за усъвършенстване на логистичните процеси. Описват придобитите знания и умения и знанията, които са се оказали най-важни при извършването на практическите задачи във фирмата.
Горепосочените задачи не обхващат пълният набор от възможности за проучване. Допълнително могат да се обхванат проблеми, определени от специфичните интереси на студентите и възможностите, предлагани от фирмите – например в конкретни функционални области на движение на материалния поток или отделни логистични дейности.
Настоящите указания са актуализирани през януари 2025 г.
Приложение: Образец на служебна бележка/удостоверение за проведен стаж. Служебната бележка/удостоверението следва да съдържа посочените в образеца реквизити, в т.ч. да бъде на фирмена бланка (ако има такава) с изходящ номер, дата, печат и подпис; да съдържа всички данни на студента, период и място на провеждане на стажа.