Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране"

Ръководители на три отдела от GfK Bulgaria се срещнаха със студенти по „Маркетинг“ на УНСС

понеделник, 11 декември 2023 14:15

Ръководители на три отдела от GfK Bulgaria проведоха бизнес практика в областта на маркетинговите изследвания и анализи по време на специално организирана среща със студенти по „Маркетинг“ на УНСС. Събитието бе част от честванията на 75 години от създаването на специалност „Планиране“, 70 години катедра „Маркетинг и стратегическо планиране“ и 30 години специалност „Маркетинг“. Срещата се осъществи по покана на проф. д-р Христо Катранджиев и  гл. ас. д-р Сабрина Калинкова.

GfK е глобална компания за маркетингови изследвания, създадена преди 90 години в Германия. Днес в нея работят 8000 души и близо 800 от тях са в България. Основният предмет на дейност е събирането, обработката и анализът на пазарни данни от търговски обекти, потребители и медии. Именно в тези три направления професионалистите от GfK Bulgaria показаха как на практика „се случват нещата“ в бизнеса с информация.

Студентите по „Маркетинг“
и екипът на GfK Bulgaria

Г-жа Диляна Йонева,
Бизнес партньор човешки ресурси, GfK Bulgaria


Г-н Красимир Байчев представи последователно и на достъпен език методологията за провеждане на количествено следящо изследване от панелен тип, реализирано сред представителна извадка от търговски обекти. Той обхвана процеса от дефиниране на бизнес проблема, през идентифициране на източниците на данни, начините за събиране на данните, обработка (кодиране, трансформиране, изчистване на данните, справяне с липсващи данни), анализ на данните и стигна до препоръките за решение на бизнес проблема на база получената информация. Г-н Байчев обърна внимание с конкретни примери, цифри и графики на типовете информация съобразно нейното предназначение – информация за пазарното търсене (потребители и потребителско поведение), пазарното предлагане (конкуренти и конкурентно поведение), пазарен потенциал и разпределения на пазарните дялове във времето, сравнения по продуктови характеристики и цени. Ролята на изкуствения интелект и други съвременни технологии също беше подчертана и обяснена. Накрая лекторът предизвика студентите с конкретни въпроси относно видовете маркетингови изследвания, начините за събиране на данни и типа на извадката. Доника Николова, студентка от трети курс на специалност „Маркетинг“, отговори правилно на поставените въпроси и получи подарък – бизнес книгата на Ивайло Кунев „Лидерите: Забравените истории на България“.

Г-н Красимир Байчев,
Директор Глобален център за услуги
MI, GfK Bulgaria



Г-жа Калина Миткова и г-н Ивайло Цолов фокусираха изложението си върху анкетните проучвания сред потребителите. Те показаха целия жизнен цикъл на един проект, в т.ч. всички процеси, роли и отговорности – техническо задание, разпределение на ресурсите, разработване на въпросник, определяне на извадката, техническа подготовка на проучването, работа на терен, обработка на данните, подготовка на аналитични доклади. Експертите разказаха в детайл и за вълнуващите аспекти на тяхната работа, и за напрегнатите моменти, свързани с много предизвикателства. Представянето им показа  високото ниво на компетенция, ангажираност и  удоволствие, които имат в работата си.

Г-жа Калина Миткова и г-н Ивайло Цолов,
Директор Глобален център за услуги
MCI и Ръководител приложно програмиране MCI,  GfK Bulgaria



Г-н Спас Костов представи отдела за медийни измервания в GfK Bulgaria. Данните, които се събират и обработват от този отдел, са данни за медийните аудитории, канали, съдържание - типове аудитории, обхват, честота, времева активност, рейтинги на различни канали и съдържание. Г-н Костов очерта задачите на екипите в този отдел и обясни технологичните платформи и инструменти, които ползват. Не на последно място той обоснова и приложението на този тип информация при вземане на решения за избор на най-правилните комуникационни канали и формати.

Г-н Спас Костов,
Старши мениджър Глобален център за услуги
Media Measurement,  GfK Bulgaria



В края на практически ориентираната среща-лекция екипът на GfK Bulgaria проведе дискусия със студентите и ги окуражи да бъдат по-смели и активни в процеса по намиране на тяхната желана работа. Дадоха им насоки за това как да се ориентират в обявените свободни работни позиции, как да подготвят своята кандидатура и какви са стандартите в поведението при кандидатстване за работа.

Потърсихме и мнението на студентите след проведеното събитие. Ето какво ни отговори Мария Минева, студентка от трети курс на специалност „Маркетинг“: „За мен беше изключително удоволствие да бъда част от беседата, организирана от катедра „Маркетинг и стратегическо планиране“ на УНСС, с участието на специалисти в областта на маркетинговите изследвания от GfK Bulgaria. Впечатлена съм от ентусиазма, с който всички експерти говориха, техните интерес и любов към работата и, не на последно място, високия професионализъм, с който ни разказаха за дейността си. Научих много нови неща за големия обхват на маркетинговите изследвания, многокомпонентния им характер, огромното количество данни от различен тип, етапите на провеждане на едно изследване и ролите на огромен брой хора, които участват в него – изследователи, анализатори, полеви сътрудници, клиенти, респонденти. След днешната дискусия съм убедена, че всеки успешен специалист по маркетинг трябва да умее да провежда такива изследвания и целенасочено да ползва резултатите от тях при разработването на маркетингови стратегии. Мотивирана съм един ден и аз да бъда част от тази компания. Благодаря на УНСС за предоставената възможност и с нетърпение очаквам още много такива срещи.“

Екипът на GfK Bulgaria в УНСС


Галерия снимки от Ръководители на три отдела от GfK Bulgaria се срещнаха със студенти по „Маркетин ...