Катедра "Медии и обществени комуникации"

Катедра „Медии и обществени комуникации“ с хакатон „Защо е важно да бъда медийно грамотен?“ по повод Глобалната седмица на медийната и информационната грамотност на ЮНЕСКО

вторник, 22 октомври 2024 12:20

Катедра „Медии и обществени комуникации“ за първи път организира събитие по повод Глобалната седмица на медийната и информационната грамотност на ЮНЕСКО, на което събра ученици и студенти. На 21 октомври 2024 г. в Зала Свободна зона – Корпус К над 30 ученици в 8-ми и 11-ти клас от 96. СОУ „Лев Николаевич Толстой“ с учители Костадин Костов и Теодор Богданов, гр. София от паралелките „Екскурзоводство“ и „Медии и комуникации“, както и 20 ученици в 12-ти клас от Профилираната гимназия с преподаване на чужди езици „Алеко Константинов“ в гр. Правец с учител Христина Ирчева, посетиха УНСС, за да участват в отборния хакатон – игра на тема „Защо е важно да бъда медийно грамотен?“ Като специални гости, чрез онлайн връзка, се включиха и колеги от университета „Св. Климент Охридски“ в гр. Битоля, Северна Македония.

Доц. д-р Светла Цанкова – зам. декан по учебната работа на факултет „Икономика на инфраструктурата“, откри събитието и подчерта, че нашата катедра, със статута си на единствената катедра на ЮНЕСКО по медийна и информационна грамотност и културни политики за устойчиво развитие в България, има важната задача да бъде посланик на добрите практики и качественото образование в тази сфера. В събитието взеха участие и още трима преподаватели от катедрата – гл. ас д-р Иван Вълчанов, гл.ас. д-р Илия Вълков и ас.д-р Елена Кирилова.

Хакатонът имаше за цел да провери знанията на младите хора в сферата на медийната, информационната и дигиталната грамотност и да тества нивата на тяхното критично мислене. Състезанието се реализира в платформата Kahoot!, в която на принципа на quiz формата се задаваха въпроси с интерактивно съдържание, които обобщаваха казуси с дезинформация, манипулирано съдържание, фалшиви постове в социалните медии и AI генерирани видеа от българската и световната медийна и информационна среда. В авторството на въпросите и организацията на събитието взеха важно участие студентите от 2 курс в специалност „Медии и журналистика“ – Павел Ангелов и Дейвид Георгиев, които са част от екипа на Коалиция за медийна грамотност, с която катедра „Медии и обществени комуникации“ си партнира.

Участниците бяха разделени на отбори под менторството на студенти от специалности „Медии и журналистика“ и „Медия икономика“. Студентите влязоха в ролята на капитани на 13 отбора, които се състезаваха в оспорвана до последния въпрос битка. Победител в играта стана един от отборите на Профилираната гимназия с преподаване на чужди езици „Алеко Константинов“ в гр. Правец с капитан Рая Ваташка – студент в 4 курс в специалност „Медии и журналистика.

Катедра „Медии и обществени комуникации“ получи статут на катедра на ЮНЕСКО по медийна и информационна грамотност и културни политики за устойчиво развитие през октомври 2022 г. и от тогава организира и развива различни дейности, които включват множество заинтересовани страни – форуми, кръгли маси и срещи с институции, медии, неправителствени организации и училища. В рамките на тези инициативи са сключени партньорствата с 96. СОУ „Лев Николаевич Толстой“ в гр. София и Профилираната гимназия с преподаване на чужди езици „Алеко Константинов“ в гр. Правец. В столичното училище от тази година има предмет „Медийна грамотност“ с титуляр доц. д-р Стела Ангова.

Глобалната седмица на медийната и информационната грамотност на ЮНЕСКО е ежегодна инициатива с множество събития по цял свят, която се провежда традиционно в края на месец октомври и поставя фокус върху решаващата роля на медийната, информационната и дигиталната грамотност в изграждането на информирани, приобщаващи и повноспоставени общества. Тя започва през 2012 г. и се превръща в глобална инициатива, насочена към разширяването на познанията и уменията на хората за достъп, анализ и ефективно използване на медиите в борбата с дезинформацията и пропагандата.

Галерия снимки от Катедра „Медии и обществени комуникации“ с хакатон „Защо е важно да бъда медийно ...