Проф. д.н. Симеон Желев представи своята книга „100% лоялност, 100% лоялни“
Проф. д.н. Симеон Желев, декан на факултет „Управление и администрация“, представи своята книга „100% лоялност, 100% лоялни“, в която изследва пазарното явление и неговите носители.
Проф. Желев припомни, че контролът върху книгата на един автор е, докато я пише, след това тя започва да живее собствен живот. Заглавието „100% лоялност, 100% лоялни" той обясни с факта, че за изследователите и учените по-важно е явлението, за управленците са по-важни носителите на съответното явление.
Той обърна внимание, че книгата изследва шест различни потребителски стоки в рамките на четири години, като се прилага подходът MSoD (many sets of data). Тезата, която защитава е, че явлението 100% лоялност е устойчиво в годините и по продуктови категории, но неговите носители се менят през годините и по продуктови категории. „То е като една река: реката си остава неизменна или почти неизменна (явлението), но във всяка една секунда водата е различна (носителите на явлението).“
„В тази книга се опитвам да отговоря на въпроси предимно от вида „Какво“, а не „Защо“. Първите са въпроси за нещата, каквито се случват, вторите - за техните причини“, споделя в предговора на книгата авторът. И продължава: „В науката често се прибързва с отговарянето на „Защо“ преди правилно, точно и обстойно да се е отговорило „Какво“. Смята се, че въпросът „Защо“ е от по-висок порядък, но това не е така. Няма как да сме точни в отговора си защо нещо се случва, ако не знаем какво точно се случва. Опитите да се обясняват нещата, преди те да бъдат добре установени и измерени, водят до пагубни последици. Една от тях е да се обяснят не истинските неща, а привидните, такива, които са лесни за обяснение", пише още проф. Желев.
В книгата той изследва пазарното значение на 100% лоялните домакинства - кои са те, техният брой и разпределение, колко и как купуват като прави изводи и за пазарната значимост на тези домакинства. Той показва и доказва, че като правило 100% лоялните са по-малкият, а често пъти – много по-малкият дял от потребителите в дадена продуктова категория и за всяка марка и същевременно те са слаби потребители (купуват по-рядко и в по-малки количества). Авторът обръща внимание и на явлението 100% лоялност, както и на възможните обяснения и връзките с други пазарни величини. Той разглежда и явлението 100% лоялни и 100% лоялност не само на равнище на продуктови категории, но на равнище на марки като работи върху няколко работни хипотези за различни връзки и закономерности.
Проф. д-р Галина Младенова, директор на Научноизследователския център по маркетинг и един от рецензентите на книгата сподели, че в университетската общност има няколко емоционални поводи за гордост. Единият е когато изпращаме поредния завършил випуск. И вторият, като този момент, на който представяме книга, „написана осъзнато и съдържателно“. Тя подчерта, че проф. Симеон Желев показва силен научен характер, поставяйки под съмнение някои аксиоматични твърдения, показва научна коректност - ясно и точно отправя текст за размисъл, провокира много въпроси. „С този труд проф. Симеон Желев се предизвиква, скача в дълбокото и неизследвано, но умее да плува.“ Проф. Младенова пожела книгата да има дълъг и пълноценен живот.
Ректорът проф. д-р Димитър Димитров пожела на проф. Симеон Желев много бъдещи успехи, удовлетворение от постигнатото и вдъхновение за нови начинания.
Събитието уважиха още доц. д-р Михаил Мусов, зам.-ректор по научноизследователска дейност и международно сътрудничество, проф. д-р Цветана Стоянова, зам.-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики, доц. д-р Росен Кирилов, зам.-ректор дигитализация и киберсигурност, преподаватели, студенти.
Проф. д.н. Симеон Желев раздаде книги с посвещение и автограф.
Доц. Росен Кирилов, проф. Димитър Димитров, проф. Симеон
Желев, проф. Цветана Стоянова, доц. Михаил Мусов