Гл. ас. д-р Мария Николова представи монография за управление на кризи в социалните медии
В рамките на Унижверситетска седмица на книгата в УНСС гл. ас. д-р Мария Николова от катедра „Медии и обществени комуникации“ представи монографията „Управление на кризи в социалните медии“.
При представянето на монографията модератори бяха доц. д-р Стела Ангова, ръководител на катедра „Медии и обществени комуникации“ (вляво) и ас. д-р Георги Минев, преподавател в същата катедра и главен редактор на икономическата медия Money.bg.
Доц. Ангова, рецензент на книгата, сподели,че има най-хубави и положителни отзиви. Тя обърна внимание, че д-р Мария Николова сериозно развива направлението кризисни комуникации в Катедрата. „Някои от университетите тепърва въвеждат подобни дисциплини, а ние от 15 години сме ги включили в учебния план“, подчерта доц. Ангова, като изтъкна, че това е важно, защото живеем в динамични времена и в перманентни кризи, като една криза приключва, а друга възниква.
На въпроса кои са най-често срещаните грешки, с които се сблъсква специалистът при кризисни ситуации, авторът д-р Мария Николова сподели, че това са многото проблеми от организационно естество: „Един от тях е, че е притиснат от времето и че предварително не си осмислят плановете за реакции при кризисни ситуации. Друга грешка е в липсата на емпатия, защото може да има засегнати хора или жертви. Не на последно място е неумение да построиш съобщенията към външния свят - правилно, грамотно и изчерпателно”. Тя посочи, че в монографията си дава основни препоръки и практики в тази посока, като очерта голямата роля на етиката и истината без манипулации.
Д-р Николова сподели, че е искала да направи „първа копка“ в тази материя и подчерта, че „всяка криза е уникална и всяка ситуация се развива с различна динамика”. Тя обърна внимание и на вътрешната, и на външната публика, както и на това кои са заинтересованите страни при криза в социалните медии и подчерта, че трябва да има разграничаване на понятията проблем, кризисна ситуация и криза. Уточни, че се е сблъскала с проблема как да подреди и да изчерпи тема, без книгата да стане като голяма енциклопедия и благодари на рецензентите доц. Стела Ангова и проф. д.н. Любомир Стойков за тяхната помощ при решаването на казуса.
Д-р Георги Минев посочи, че „кризата е любима на всички медии. Последно време виждаме повече политически, отколкото икономически кризи.” Той намеси понятия като изкуствени кризи, реч на омразата и др.
Въпросите и коментарите след изложението засегнаха понятия, като политически пиар, комуникационния шум, как се комуникира с журналисти, кой сектор е абониран за перманентни кризи (енергийния), институционална комуникация и др.
Доц. д-р Светла Цанкова, зам.-декан по учебната работа на факултет „Икономика на инфраструктурата", поздрави д-р Николова за труда й и го определи като интересен и ценен. Тя уточни, че заглавието позволява разработването на многотомно издание, което ще бъде интересно и полезно за студентите.
В монографията се прави опит да се систематизират промените, които настъпват в отделните етапи на кризисния мениджмънт и в частност на кризисния комуникационен мениджмънт, след включването на социалните медии в комуникационния микс от канали. Изследването е структурирано в пет глави. Екосистемата на социалните медии към 2024 г. се обогатява непрекъснато с нови платформи, за които в бъдеще кризисните комуникационни мениджъри и специалистите по комуникации ще трябва да разработят отделни планове за комуникация по време на криза.