Възпитанниците на катедрата за нас - Калоян Банков дипломиран магистър специалност Управление на ВД
Здравей Калоян,
какво е за теб логистиката и защо реши да продължиш с магистратура по „Управление на веригата на доставки“ след завършена бакалавърска специалност „Бизнес логистика“?
Откакто започнах да уча „Бизнес логистика“, осъзнах, че тя е навсякъде в нашето ежедневие. Няма предмет около нас, който да не е минал през трите фази на логистиката – снабдяване, производство и дистрибуция. Колкото по-добре бъде осъзнато значението на логистиката и управлението на веригата на доставка, толкова по-добри резултати биха имали отделните бизнеси.
Имам принцип, че човек никога не трябва да е доволен с настоящето и трябва винаги да се стреми към постигането на нови висоти. Именно поради това не се задоволих със завършването на бакалавър и избрах да запиша и магистърската степен по „Управление на веригите на доставки“ към катедра „Логистика и вериги на доставките“.
Бях вдъхновен от завършването на специалността „Бизнес логистика“ и бях решил, че това е моята сфера на професионално развитие. Поради тази причина реших, че е рационално да задълбоча познанията си в сферата. Следващата причина, поради която направих избора си беше, че бях много щастлив с преподавателския колектив и материята, която ни беше предадена по време на бакалавърската степен – балансът между теоретична част и реални примери от практиката беше спазен успешно.
Ти се дипломира с пълно отличие. Трудно ли съчетаваше работата с образованието? Каква е формулата за постигане на толкова високи резултати?
Магистърската програма „Управление на веригите на доставки“ е напълно съобразена с работното ми време и всички лекции бяха провеждани след работа, както и през уикендите. Съчетаването на работа и университет изискваше дисциплина и с правилната мотивация и подкрепата на преподавателите и колегите ми успях да завърша с максимален резултат, което никога не съм си представял, че мога да постигна. Взех участие в две научни конференции, а така също успях да подготвя дипломната си работа още по време на обучението ми през втория семестър.
Изживяването да знаеш, че си се дипломирал с пълно отличие е доста удовлетворяващо, но и донякъде задължаващо. Тъй като оценките никога не са ми били самоцел по време на следването. Сега си задавам въпроси относно това как мога да докажа, че наистина получих отлична подготовка, умения и добри познания в управлението на веригата на доставки, и да се развия професионално. Уверен съм в това, че не съм натрупал просто едни теоретични факти, а реални знания, които мога да приложа и в практиката.
„Логистични системи“ беше предметът, от който научих най-много за логистиката и управлението на веригата на доставки и това е и учебникът, до който се допитвам и до ден днешен. В началото дори бях чул шега, че учебникът по предмета се явява като Библия за логистиката и катедрата ни поради фундаменталните знания, които включва.
„Складово-манипулационни системи“ пък беше пълен с примери от практиката и това разпали страстта ми към управлението на запасите, различните стратегии за пикинг, както и различните варианти за вътрешно разположение в складовете.
Катедрата помогна ли ти за твоята професионална реализация? Къде работиш в момента и как преминава един работен ден за теб?
Ще разкажа една интересна история, която се случи в началото на трети курс като бакалавър:
В една от първите лекции гл. ас. Филева ни каза, че сме избрали правилната специалност след втори курс и трябва да знаем, че до завършването ни в четвърти курс ние вече ще сме си намерили работа, свързана с логистиката и веригата на доставки. Първоначално това ми се стори пресилено изказване и като че ли не го взех толкова сериозно, но впоследствие се оказа, че тя беше права. По време на обучението ни имахме срещи с водещи компании от сектора на място в логистичните им бази и по време на занятията. Благодарение на тези срещи, още преди да започна подготовката си за държавния изпит, бях в разговори с Луфтханза Техник за започване на настоящата ми работа. И така започна професионалния ми път в сферата на логистиката.
Днес работя като Специалист “Доставки на материали и компоненти за самолети” (Specialist buyer of aircraft related goods) в Луфтханза Техник София – част от Луфтханза Техник Груп - световен лидер в основния ремонт и поддръжка на самолети, самолетни компоненти и двигатели. Българското подразделение на компанията е основано през 2007 г. на обща площ от 50 000 кв. м и е специализирано в базово и линейно обслужване на тясно корпусни самолети от семейството на Airbus и Boeing. В допълнение, в софийския офис се намира и най-големият административен хъб на Lufthansa Technik със Supply Chain функции, обслужващи всички бази от мрежата на компанията по света. Към момента в компанията работят над 1 300 служители. Разположена на Летище София, Луфтханза Техник София се превръща в най-голямата компания, предлагаща основен ремонт и поддръжка на Балканския полуостров, както и в един от най-важните авиационни центрове в Европа.
Как преминава един работен ден за теб? С какви задачи трябва да се справяш? Какво от наученото в университета прилагаш в работата си на практика?
Започвам деня си с преглед на пощата ми и обичайната комуникация с нашите доставчици относно новите потребности от самолетни части, които са възникнали.
Най-важната задача, която имаме в отдела е да намерим златната среда между качество на търсените от нас компоненти и тяхната цена, тъй като при закупуването на самолетни части цената определено не е на първо място сред факторите, определящи източника на задоволяване на потребността.
Абсолютно всичко, което сме изучавали в университета за снабдяването и управлението на веригата на доставки започва да се проявява по време на работния ми ден като реални примери. Магистърската ми теза, която защитих, също е свързана с работата ми в момента. Огромно удоволствие е да се реализираш и да работиш професия, за която си се подготвял на теория с години.
Най-голямо удоволствие в работата ми доставя, когато съумея да договоря много по-ниска цена за дадена самолетна част, а в същото време времето за доставка и търсеното качество се покриват на 100%.
Каква беше темата на магистърската ти теза? Разкажи ни повече за нея.
Заглавието на магистърската ми теза беше „Подобряване на снабдяването със самолетни части в организации за поддръжка и ремонт на самолети“. Избрах темата, защото работя именно в отдел „Снабдяване“ в Луфтханза Техник София. Имам самочувствието, че за прекараната година в отдела съм натрупал достатъчно знания за процесите и мога да ги обвържа с изучената вече теория. Не конкретизирах процесите на компанията, в която работя, тъй като съм останал с впечатлението, че тесните места са същите във всички подобни организации и реших, че провеждането на по-обширно проучване би било по-подходящо.
Главната теза, която бе изведена в дипломната ми работа е, че с по-задълбочена комуникация между отделните участници във веригата на доставки повечето от съществуващите проблеми, породени от забавяния могат да се редуцират.
Как си представяш твоето професионално бъдеще?
Надявам се да имам възможности за кариерно развитие по специалността ми в сферата на поддръжката и ремонт на самолети. След започване на работата ми в Луфтханза Техник развих страстта си към авиацията и с всеки изминал ден се убеждавам, че съм избрал правилното място и сектор за започване на кариерния ми път. Надявам се да имам възможност да мога да обогатявам знанията си за веригата на доставки на самолетни части и консумативи и с това да бъда полезен за позицията, която заемам.
Какво би казал на хората, решили да поемат по пътя на логистиката? Защо да последват примера ти и да кандидатстват в катедра „Логистика и вериги на доставките?
Бих ги поздравил с добрия избор, тъй като катедрата е много силна и не съм сигурен, че връзките, които са изградени с реалния бизнес, ги има в някоя друга университетска катедра у нас. Като съвет бих дал да не спират своето развитие в сектора и да не се ограничават с материалите, които се изучават в университета, а да са мотивирани да търсят и трупат нови допълнителни знания, които рано или късно ще им се отплатят.